Overordnet beskrivelse af den 4 årige uddannelse til psykoterapeut
Uddannelsen består af Basis, Grunduddannelsen og derefter en 2 årig sammenhængende fortsættelse til ”Individual og parterapeut” kaldet I -T
De første 2 år:
De første 2 år er en personlig-faglig uddannelse hvor den studerende, gennem basis og grunduddannelsen, lærer sig selv at kende. Og på egen krop oplever de forskellige terapeutiske strategier som vedkommende skal anvende i sit virke som terapeut. Den studerende udøver terapi under supervision på udefra kommende klienter, såvel som på sine medkursister. Efter de 2 første år bliver den studerende evalueret og evt. godkendt til at fortsætte og er parat til at modtage klienter og arbejde med forløb under supervision.
De første 2 år er bygget op på 3 + 7 moduler med små trænings- og læsegrupper mellem gangene, derudover går de studerende i individuel terapi minimum en gang månedligt hos terapeuter som er tilknyttet Institut for gestaltuddannelser.
Læs mere under menu punktet “de første 2 år af psykoterapeutuddannelsen“
De sidste 2 år:
(Individual- og par terapeut = I-T)
I-T uddannelsen. De sidste 2 år:
I-T uddannelsen er en faglig, praktisk og teoretisk uddannelse, hvor den studerende har klienter i forløb med sideløbende teoretisk og praktisk undervisning, træning og supervision. Der vil blive arbejdet personligt i det omfang, det skønnes nødvendigt og den studerende følger selv et terapeutisk individuelt forløb.
Efter den personlige-faglige del har den eksaminerede terapeut gennemført et 2 årigt forløb der fuldfører uddannelsen til “Individuel Terapeut i Gestaltanalyse”.
Det 2 årige forløb har specielt taget sigte på det teoretiske og faglige kompetenceområde der består i at udøve objektrelationsorienteret jeg-styrkende individuel terapi.
De personlige kompetencer der er opnået består i at kunne bevæge sig i sit indre og forstå og være sammen med sig selv udfra alle de perspektiver og begreber den individuelle terapeutiske setting lægger op til.
De faglige kompetencer består i at kunne lave et individuelt terapeutiske forløb der er tilpasset den enkelte klient. Eksempelvis jeg-støttende, kognitiv terapeutisk forløb for jeg-svage personer, eller et psykodynamisk og analytisk interventions forløb i forhold til personer med en neurotisk eller karakterneurotisk personligheds struktur, eller henvise til psykiater i fht. personer med somatiske symptomer, eller psykotiske symptomer, til nærmere afklaring.
Den eksaminerede terapeut har således gennemgået et personligt-fagligt forløb, hvor den studerende gennem 2 år har lært sig selv at kende og på egen krop har oplevet de forskellige terapeutiske strategier som anvendes i terapeutisk praksis.
Den studerende har udøvet terapi under supervision på udefra kommende klienter såvel som på sine medstuderende.
I-T uddannelsen afsluttes med en eksamen med ekstern censurering, hvor de studerende udarbejder en hovedopgave med både teoretisk samt praktisk beskrivelse af temaer i terapeutiske forløb de har lavet. Derudover laver den studerende et eksamens oplæg og forløb som udføres i praksis i gruppen af medstuderende. Herunder har terapeuten gennem skriftlige og mundtlige eksaminer dokumenteret teoretisk indsigt og
faglige kompetencer.
Uddannelsessystemet.
Vi tilbyder et I-T uddannelsesforløb der er modul opdelt over ca. 4 år.
Uddannelserne starter med Basis og et Grundforløb i Individual Terapi
Modul 1 – 3 Basis
Modul 4 – 10 Grunduddannelsen
Herefter fortsættes med Individual- og par terapeutisk linie:
Modul 11 – 14 Dette år er et kognitivt forløb med afsluttende skriftlig opgave.
Modul 15 Parterapeutisk modul
Modul 16 – 21 I T afsluttes på modul 21 med skriftlig og mundtlig eksamen med ekstern censor.
Overskrifterne på de 11 moduler på I-T er:
11. modul: Kognitiv terapi – kognitive behandlingsformer – situationsterapi – adfærdsterapi – Assesment metoder – det indledende interview
12. modul: Behandling af panik og angst – behandling af depression – diagnostiske overvejelser – supervision af terapiforløb
13. modul: Kognitiv behandling af misbrug – psyko diagnostik -dobbeltdiagnoser – borderline
14. modul: Kognitiv terapi og personlighedsforstyrrelser – miljøterapi – sansetræning -kognitiv træning – psykoedukation – psykoterapiens begrænsninger – psykofarmakoligi – udarbejde behandlingsplan – skrive opgave
15. modul: Parterapi. Den studerende opfordres til at hans/hendes partner deltager i dette modul.
16. modul: Ego-id-superego — jeg funktioner i psykoanalytisk teori – jeg-funktioner hos normale, neurotiske og skizofrene.
17. modul: Regulering og kontrol af drifter, affekter og impulser objektrelationer – tankeprocesser
18. modul: Adaptiv regression i jeg´ets tjeneste – forsvarsmekanismer – stimulusbarriere
19. modul: Autonom fungeren – syntetisk integrativ fungeren – at mestre og være kompetent -forholdet mellem jeg-funktionerne
20. modul: Samling og træning ift jeg-funktioner. Eksamensundervisning.
21. modul: Eksamen og uddannelsens afslutning
Du kan læse mere i vores håndbog om uddannelsen.
Se tiderne under praktiske oplysninger.
Tilmelding eller spørgsmål:
Primær litteraturliste til den 4 årige psykoterapeutuddannelse:
Pensum og kursuslitteratur i forhold til de 4 år IT
- Lisbeth Sommerbæck: Klientcentreret terapi i psykiatrien
- Mangfoldiggjort oversat materiale om Carl Rogers terapi teori
- Bo Jakobsen: Menneskers livsløb
- Leif Mousten: Identitet og udvikling
- Perls, Hefferline og Goodmann: Grundbog i Gestaltterapi
- Ludwig Igra: Objektrelationer og Psykoterapi
- Peter Schellenbaum: De uelskedes sår.
- Gretty Mirdal: Psykosomatik
- Patricia della Selva Coughlind: Intensiv dynamisk kortidsterapi
- Anna Freud: Forsvarsmekanismer.
- Duplikeret materiale
- Hoffmeyer og Jakobsen: Jeg vil bestemme.
- Esben Hougaard: Kognitiv behandling af angst og panik
- Anna Kåver: Socialfobi
- Duplikeret materiale om Freuds strukturelle teori og angst
- Duplikeret materiale og ideal-jeg og real-jegets udvikling
- Duplikeret materiale om jeg´ets udviklingshistorie
- Yalom: Existentiel psykoterapi
- Jean Liedloft: Kontinuumbegrebet
- Peter Schellenbaum: Farvel til selvødelæggelsen – befri livsenergien
- Ludvig Igra: Psykoterapi på liv og død
- Michael Balint: Grundbristen
- Gorsky: Hvordan man forbliver ædru
- Gorsky: Benægtelse en grundbog
- Michel Foucault:
- Duplikeret materiale
- Daniel Stern: Moderskabskonstellationen
- Jean Ayres: Sanseintegration hos børn
- Harville Hendrix: Kærlighed og samliv
- Gendlin: Fokusering
- Margrethe Broden: Mor-barn i ingenmandsland
- Ornstein og Sobel: Sund fornøjelse
- Diane Ackermann: Sansernes natur
- Irving Yalom: Kærlighedens bøddel
- Patricia della Selva Coughlinn: Intensiv dynamisk korttidsterapi
- Robert de Ropp: Mesterspillet
- Otto Kernberg: Inner World – uoter reality
- Dee nye testamente
- Merete Mørch, Nicole Rosenberg oa: Kognitive behandlingsformer
- Irene Oestrich: Tankens Magt
- Johan Culberg: Dynamisk Psykiatri
- Forskningsrapporter om psykoterapiforskning
- Terence T. Gorsky: Tilbagefaldsforebyggende terapi (arbejdsbog til håndtering af højrisiko situationer)
- Terence T Gorsky: tilbagefaldsforebyggende terapi (arb. bog i håndtering af centrale personligheds- og livsstilsproblemer).
- Terence T. Gorsky: Benægtelse (en arbejdsbog i håndtering af benægtelse)
- Gunilla Nilson og Thomas Silfving: Farlige forbindelser – om borderline
- Irene Oestrich: Selvværd og nye færdigheder
- Jeffrey E. Young: Kognitiv terapi ved personlighedsforstyrrelser
- Galskabens historie
- Sultekunstnere
- Garry Prouty: Præterapi
- Leigh McCollough: Terapeutisk checkliste
- Leopold Bellak: Ego functions in schizophrenics, neurotics and normals
- Leopold Bellak: Ego function assesment a manual
- Leopold Bellad: The Broad sco af ego function assesment
- Leopold Bellak: Handbook af intensive brief and emergency psychotherapy
- Leopold Bellad: Manual for intensive brief and emergency psychotherapy
- Cameron & Rychlak: Personality development and psychopathology
- Jerome S. Blackman: 101 defences (How the mind shields itself)
- Irene Oestrich: Test om sociale færdigheder
- Habib Davanloo: Unlocking the unconscious
- David Malan: Individuel psykoterapi og den psykodynamiske videnskab
- Geir Høstmark Nielsen og Anna Louise von der Lippe: Psykoterapi med voksne
- WHO ICD-10: Psykiske lidelser og adfærdsmæssige forstyrrelser
- Wilhelm Reich: Fascismens massekultur
- Otto Kernberg: Internal world and external reality
- Karen Vibeke Mortensen: Fra neuroser til relationsforstyrrelser
- Otto Kernberg: Borderline og psykodynamisk psykoterapi
- Lotte Rienecker: Den gode opgave, håndbog i opgaveskrivning på videregående uddannelser.
Vi forbeholder os ret til ændringer.